Dobry copywriter – ile poprawek w cenie?

Dobry copywriter i dwie poprawki?

Nie do końca wiadomo dlaczego, ale wielu copywriterów oferuje w cenie tekstu dwie poprawki. Czemu nie jedną? Albo trzy? Z jakiego powodu akurat dwie? Każdy dobry copywriter powinien to przemyśleć. Bo wygląda mi to na sytuację podobną do tej, jaka miała miejsce w rodzinie, gdzie kobiety zawsze obcinały kawałek mięsa z dwóch stron, nim włożyły go do garnka. Córka w końcu nie wytrzymała i spytała, czemu tak robią. Matka odpowiedziała, że nie wie, ale babcia zawsze tak robiła. Babcia również nie wiedziała czemu, ale prababka robiła identycznie. A zapytana o to prababka odpowiedziała, że po prostu dawno temu mieli w rodzinie za mały garnek…

Poprawki do tekstu jako część procesu

Niewielu jest copywriterów piszących teksty, do których nie są potrzebne żadne poprawki. I niekoniecznie wynika to z ich nieprzygotowania czy niewystarczających umiejętności. Częściej jest to po prostu kwestia oczekiwań klienta, jego specyficznych wymagań, a także jego wyobrażenia o tekście, zanim ten w ogóle powstanie. Oczywiście przy dłuższej współpracy zwykle następuje przysłowiowe dotarcie się, a częścią tego procesu są właśnie poprawki zleconej treści. Są konieczne. Są istotne. Są wskazówką na przyszłość. Dobry copywriter doskonale o tym wie.

Dobry copywriter = wysoka jakość

Często spotkam się z pytaniem, ile poprawek wchodzi w cenę i muszę przyznać, że na początku mojej przygody z pisaniem bardzo mnie ono dziwiło. Dla mnie odpowiedź zawsze była i jest oczywista: w cenę wchodzi tyle poprawek, ile jest konieczne, aby tekst był taki, jak życzy sobie klient. Nie ma innej możliwości. Dlaczego?

Każdy copywriter powinien przede wszystkim stawiać na wysoką jakość swoich usług. Dlatego nie wyobrażam sobie sytuacji, w której po drugiej czy trzeciej poprawce mówię klientowi: „sorry, albo dopłaca Pan/Pani za dodatkowe zmiany, albo musi być tak, jak jest”. Tak naprawdę tracą wówczas obie strony – klient dostaje tekst, z którego nie jest do końca zadowolony, a copywriter oddaje tekst, o którym wie, że nie spełnił oczekiwań klienta. W konsekwencji klient może już nigdy nie zdecydować się na skorzystanie z usług danego copywritera, a copywriter raczej nie może liczyć na to, że klient poleci komukolwiek jego usługi.

Tekst doskonały

Ktoś powiedział kiedyś, że jakość pozostaje w pamięci na długo po tym, jak zapominamy o cenie. Ja dodałbym, że jakość pozostaje w pamięci również na długo po tym, jak zapominamy o włożonym wysiłku. Każdy tekst powinien być jak dzieło sztuki. Powinien być maksymalnie dopracowany. Powinien być po prostu doskonały. Ale doskonały nie tylko w naszym mniemaniu, ale przede wszystkim w mniemaniu klienta.

Zobacz stronę CONTENIDO Copywriting na Facebooku

contenido